Internetová diskuzní fóra, týkající se nákladů na provoz elektrokola, se stovkami komentářů, často řeší vztahy mezi cenou kola, počtem ročně najetých kilometrů, kapacitou baterie, cenou náhradní baterie a její životnosti.
Ano, je to tak jistě správně, ale vzhledem k tomu, že se mohou jednotlivé shora zmíněné parametry lišit i o řád, nebudeme se pokoušet o vyjádření celkových nákladů na vlastnictví, pro něž mají v anglicky mluvících zemích krásnou zkratku TCO, ale zaměříme se dnes čistě jen na náklady za samotné nabíjení elektrokola.
Tu vypočítáme jako součin mezi kapacitou baterie a cenu za 1 kWh.
Před časem publikoval server idnes.cz výsledky testu celkové reálné kapacity baterií elektrokol. Vyplývá z něj, že většina baterií má kapacitu cca 500 Wh = 0,5 kWh.
Průměrná cena elektrické energie pro rok 2020 je pro domácnosti 4,76 Kč za 1 kWh.
Náklady tedy budou 4,76 Kč x 0,5 kWh = 2,38 Kč za dobití baterie na maximálních 500 Wh.
Při průměrném čase dobíjení v délce 4 hodiny je pak hodinový náklad cca 0,60 Kč/hod.
Pokud si tedy například jako majitel hotelu pořídíte naši nabíječku pro dvě kola a ta bude dobíjet elektrokola vašich zákazníků 12 hodin denně, tak provozní náklady na elektrickou energii budou: 2 zásuvky x 12 hodin x 0,60 Kč/hod = 14,40 Kč.
Necelých 15,- Kč za den.
Ano, v případě elektrokol se dá tedy skutečně říci, že se jedná o jednu z nejlacinějších forem dopravy.